TRAKCJA ELEKTRYCZNA

SIEĆ TRAKCYJNA

DANE TECHNICZNE SIECI STOSOWANYCH NA PKP

OGÓLNE INFORMACJE TECHNICZNE O SIECI JEZDNEJ NA PKP

  Wszystkie sieci jezdne eksploatowane na PKP są przystosowane do następujących warunków pracy:
- minimalna temperatura otoczenia - 25oC, maksymalna temperatura otoczenia 40oC;
- maksymalna prędkość wiatru w strefie nizinnej 29,6 m/s, w strefie nadmorskiej i górskiej 32,2 m/s;
- występowanie osadów lodowych na przewodach, przy czym masa zawiera się od 1,2 do 2,6 daN/m sieci, w zależności od liczby i przekroju przewodów składających się na dany rodzaj sieci;
- odbieraki prądu mają czynną długość ślizgacza nie mniejszą jak 1000 mm.

    Na PKP w większości zastosowanie ma sieć łańcuchowa, skompensowana o pionowym układzie zawieszenia. W torach szlakowych i torach głównych zasadniczych stosuje się dwa przewody jezdne i jedną lub dwie liny nośne, natomiast w torach głównych dodatkowych i w torach bocznicowych ze względu na mniejszą prędkość poruszania się pojazdów stosuje się jeden przewód jezdny i jedną linę nośną.
  Odsuwy przewodu jezdnego od osi toru spowodowane zygzakowatym zawieszeniem przewodów jezdnych na prostym torze wynoszą 300 mm, a na łukach nie mogą przekraczać 400 mm. Maksymalne odsuwy przewodów jezdnych spowodowane działaniem wiatru nie mogą przekraczać 500 mm.
  Maksymalna długość przęsła w sieci skompensowanej nad prostym torem uzależniona jest od maksymalnego wychylenia przewodów jezdnych pod działaniem wiatru (500 mm). Maksymalna długość przęsła w sieci eksploatowanej na PKP wynosi 78 m. W sieciach półskompensowanych maksymalna długość przęsła na odcinku prostym uzależniona jest od dopuszczalnego wychylenia przewodów jezdnych i od maksymalnej różnicy zwisów w granicach temperatur od -25oC do 40oC. Na łukach maksymalna długość przęsła zależy od promienia łuku i dopuszczalnego wychylenia przewodów jezdnych (400 mm). Na łukach przewody jezdne są tak zawieszane, aby w środku przęsła wartość odsuwu od osi toru była równa 0 mm.
  Maksymalna wysokość konstrukcyjna sieci (tj. odległość przewodu jezdnego od liny nośnej w punkcie podwieszenia) wynosi 1,3 do 1,7 m w sieci skompensowanej w zależności od naciągu liny nośnej, natomiast maksymalna wysokość sieci półskompensowanej wynosi 1,4 m.
  Długość odcinka naprężenia zależna jest od kąta wychylenia wysięgu pomocniczego względem osi toru. Na PKP maksymalny kąt wychylenia wynosi 12o. W zależności od rozwiązania konstrukcyjnego, maksymalna długość odcinka naprężenia wynosi od 1100 m do 1500 m, a odcinki mające długość poniżej 600 m kotwione są z jednej strony na stałe.
  Maksymalna wysokość zawieszenia przewodu jezdnego liczona od główki szyny wynosi 6100 mm. Jest to uwarunkowane maksymalną wysokością podniesionego odbieraka, przy której jest on w stanie dociskać sieć z odpowiednią siłą. Taką wysokość zawieszenia stosuje się miejscach, gdzie ze względów technicznych jest to wygodne, tj. tory lokomotywowni, tory załadowcze. Minimalna wysokość zawieszenia jest uwarunkowana zachowaniem minimalnego odstępu przewodów pod napięciem, a taborem, który wynosi 200 mm. Maksymalna wysokość taboru PKP wynosi 4650 mm, a taboru międzynarodowego kursującego po torach PKP wynosi 4700 mm. W związku z tym minimalna wysokość zawieszenia przewodów jezdnych wynosi 4900 mm (w sytuacjach wyjątkowych może być zmniejszona do 4850 mm). Obniżoną wysokość zawieszenia stosuje się w zależności od potrzeby w tunelach, pod wiaduktami. Normalna wysokość zawieszenia przewodów jezdnych wynosi 5600 mm.
  Różnica między zawieszeniem przewodów w jednym miejscu a zawieszeniem w drugim miejscu nazywana jest pochyleniem. Pochylenie (zwane profilowaniem sieci) zależne jest od prędkości maksymalnej z jaką poruszają się pojazdy elektryczne. Jest to różnica pomiędzy długością profilowania (odległością, na której występuje profilowanie) w stosunku do różnicy zawieszenia przewodów na początku i końcu profilowania. Pochylenie wyrażane jest w o/oo (promilach) i wynosi:
  5 o/oo - dla prędkości do 100 km/h;
  3 o/oo - dla prędkości 100 - 140 km/h;
  2 o/oo - dla prędkości 140 - 160 km/h;
  1,5o/oo - dla prędkości 160 - 200 km/h.

DANE TECHNICZE SIECI STOSOWANYCH NA PKP

L.p. Typ sieci Rodzaj sieci Normalna długość odcinka naprężenia
[m]
Normalna rozpiętość przęsła
[m]
Wysokość konstru-
kcyjna
[m]
Naciąg lin nośnych
[daN]
Naciąg przewodów jezdnych
[daN]
Naciąg sieci
[daN]
Masa sieci bez sadzi
[kg/m]
Masa sieci z sadzią
[kg/m]
Obciążenie wiatrem
[daN/m]
Prędkość konstru-
kcyjna
[km/h]
Rok wprowa-
dzenia do eksploa-
tacji
1
2
3
4
5
pół-
skom-
pen-
sowana
CuCd70-C
F70-C
C70-C
C95-C
KB70-C
1100
1124
1100
1218
1218
72
72
68
68
68
1,4
1,4
1,4
1,4
1,4
1363
1363
1230
1596
1363
953
953
953
953
953
2316
2316
2183
2549
2316
1,55
1,50
1,57
1,71
1,57
2,80
2,75
2,81
2,97
2,81
1,12
1,12
1,12
1,23
1,12
90
90
90
90
90
1936
1952
1956
1958
1962
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
skom-
pen-
sowana
CuCd70-2C
F70-2C
C95-2C
C120-2C
SKB70-2C
YpC120-2C
YpC95-2C
YC120-2C
YC95-2C
2C120-2C
2C120-2C-1
YzC120-2C
C95-C
2C95-2C
1300
1300
1300
1448
1600
1352
1352
1488
1300
1190
1268
1268
1100
1300
72
72
72
72
78
66
66
72
72
70
70
70
72
70
1,3
1,3
1,7
1,7
1,3
1,7
1,7
1,7
1,7
1,7
1,7
1,7
1,7
1,7
1587
1587
1267
1373
1165
1428
1216
1373
1237
3178
2109
1584
1185
2100
1060
1059
1276
1434
953
1960
1961
1434
1275
1906
1400
1375
953
1400
2647
2646
2543
2807
2118
3388
3177
2807
2542
5084
2505
2959
2138
3500
2,50
2,46
2,66
2,87
1,57
2,87
2,66
2,87
2,66
3,90
3,90
2,87
1,71
3,50
4,41
4,41
4,73
4,99
2,81
4,99
4,73
2,99
4,73
6,47
6,47
4,99
2,97
6,00
1,47
1,47
1,54
1,61
1,12
1,61
1,54
1,61
1,54
2,36
2,36
1,61
1,23
2,21
110
110
100
100
100
160
160
120
120
250
160
160
160
160
1936
1952
1955
1960
1963
1965
1966
1965
1965
1973
1975
1976
1983
1984
Przykład oznaczenia:
YC120-2C - sieć uelastyczniona z "Y", lina nośna o przekroju Cu 120 mm2 + dwa przewody Djp 100 mm2 Cu.

ZASADY KONSTRUKCJI SIECI JEZDNEJ | ELEMENTY KONSTRUKCJI I OSPRZĘT | SPOSOBY ZAWIESZANIA SIECI
KOTWIENIA PRZEWODÓW | SEKCJONOWANIE | ROZJAZDY SIECIOWE | PUNKT ZASILAJĄCY
IZOLACJA PODŁUŻNA | KONSTRUKCJE SPECJALNE | SIEĆ POWROTNA | PRĄDY BŁĄDZĄCE | ZABEZPIECZENIA

Poniżej znajdują się odnośniki do poszczególnych zagadnień związanych z trakcją elektryczną:

SIEĆ TRAKCYJNA | OGÓLNE INFORMACJE | SYSTEMY ZASILANIA | SILNIKI TRAKCYJNE | PODSTACJE TRAKCYJNE
AUTOMATYKA I STEROWANIE | ELEKTRYFIKACJA I EKSPLOATACJA | HAMOWANIE ELEKTRYCZNE